الرئيس “السيسى”قائلا ..ما يرضيش ربنا إنك تاخد وتكبر ..والغلابة يبقى حالهم كده”

أميرة إبراهيم /
قال الرئيس عبدالفتاح السيسى خلال افتتاح المرحلة الثانية لمشروع الإسكان “بشاير الخير” اليوم الأربعاء أن مشروع “بشاير الخير” ورائه جهد وهمه عدد كبير من الجهات، داعيًا لإبرام عقود ووثائق مؤمنة بين الدولة والشركات المدنية التى تعمل بالمشروعات القومية وإن المجتمع المدنى يشارك فى عملية تطوير العشوائيات منوهًا إلى أن وزارة الإسكان ساهمت بنحو 600 مليون جنيه بمشروع بشاير الخير حتى الآن.
وقاطع الرئيس عبدالفتاح السيسى محافظ الإسكندرية خلال كلمته فى افتتاح مشروع غيط العنب، وشدد على ضرورة الحفاظ على حقوق الدولة.
ووجه الرئيس كلامه لمستأجرى المحلات والمواقع من الدولة، قائلا: “لو المكان اللى انت واخده ما بيكسبش سيبه.. إنما بـ3 قروش ومابيتدفعش كمان؟.. ده ما يرضيش ربنا”.
وأضاف: “كلامى لكل مسؤول فى الدولة.. أنت مسؤول عن كل جنيه، وعينك على كل عقد فى محافظتك.. حتى أعرف دخل المحافظة، لتعرف أوجه الصرف ده اللى هساعد وادعم بيه الغلابة.. ما اسمحش إن الناس تاخد وشكرا.. وهذا الكلام ليس فى الإسكندرية فقط، فهناك محلات مؤجرة من 20 سنة بأرقام هزيلة جدًا وماله لكن نسدد.. طب ما تسددش وكمان تدخل معايا فى منازعة وقضية.. قضية؟! ده حتى ما يرضيش ربنا إنك تاخد وتكبر والغلابة يبقى حالهم كده”.
مقالات ذات صلة

اكتب تعليق

لن يظهر ايميلك بالتعليقات

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.